AGB Olen wordt nu definitief ontbonden

Op 11 februari 2019

Door gewijzigde fiscaliteit wegen de kosten om het AGB in stand te houden niet meer op tegen de baten van de BTW-aftrek op de exploitatie.

Al meerdere legislaturen beheert een vennootschap de sporthal, de zaal De Vrede en de hallen van Teunenberg in opdracht van de gemeente. Deze gebouwen staan ter beschikking van de vele culturele en sportieve verenigingen in en buiten Olen. Jaren geleden besliste het gemeentebestuur om deze gebouwen en de uitbating ervan over te dragen aan het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB), een vennootschap, om zo BTW kosten te recupereren. Deze constructie drukte een aantal jaar de uitbatingskosten. De meer-kost van de vennootschap (onder andere zitpenningen, bedrijfsrevisoren, boekhouders) werd gecompenseerd door de BTW-aftrek. Vele gemeenten werken met zo’n AGB waardoor de federale overheid meer en meer inkomsten derfde. Daarom wijzigde de fiscaliteit over de jaren met meer beperkingen op de BTW-aftrek. Omdat de BTW-aftrek daalde ijverde N-VA Olen in de vorige legislatuur voor een kosten-baten analyse van de werking van het AGB.

Uit een intern onderzoek van de gemeentelijke administratie bleek reeds dat de baten uit BTW recuperatie niet opwegen tegen de kosten om de vennootschap operationeel te houden. In opdracht van het gemeentebestuur werd een extern onderzoek georganiseerd door een advocatenkantoor zonder de raad van bestuur van het AGB daar van op de hoogte te brengen. Het eindrapport beval aan om het AGB te ontbinden wegens gebrek aan meerwaarde. De exploitatie komt dan direct terug in handen van de gemeente, zoals de situatie was vóór de oprichting van het AGB. Nadat de gemeenteraadsleden van N-VA de inhoud van het rapport opvroegen op de gemeenteraad van het najaar, eisten de N-VA leden in de raad van bestuur van het AGB een stemming over de ontbinding van de vennootschap. N-VA Olen vindt immers dat dure structuren zonder meerwaarde overbodig zijn en ijverde daarom met succes voor de ontbinding van het AGB. Ondanks het verzet van de partij van de burgemeester werden vereffenaars aangesteld die de ontbinding in goede banen moeten leiden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?