Olen centrum, parking en (linde)bomen behouden of niet?

Op 7 juni 2021

Op de gemeenteraad van 2 juni diende N-VA een toegevoegd agendapunt in over het al dan niet behouden van de parking te Olen centrum en het behoud van de (linde)bomen. Deze vraag werd gesteld nadat bleek dat dit leeft onder een aantal inwoners van Olen centrum.

De schepen van mobiliteit reageerde hierop dat we ons niet moeten baseren op “verhalen”, maar op de studie uitgevoerd door experten.

Toch wel verbazend dat wanneer het verkiezingen waren iedereen de mond vol had van burgerparticipatie.

Als mandataris leek het net onze plicht om te luisteren naar de burgers. Wat niet wil zeggen dat we de experten niet waarderen voor hun kennis en inzicht.

De meerderheid stemde bij deze tegen het behoud van de parking. Mooi, autoluw. Maar wat met onze ouderen die we toch zo lang mogelijk in eigen dorp willen laten wonen en jonge gezinnen met kleine kinderen? Die zijn minder mobiel. Hoe kunnen die zich ervan verzekeren om een parking dichtbij te hebben als de parking niet wordt behouden ? En de lokale middenstand ? Als klanten niet vlakbij kunnen parkeren, verkiezen ze vaak een andere zaak waar dat wel kan. Meer en meer centra van steden en gemeenten hebben te maken met leegstand en grote  winkelcentra met veel parking kennen succes in stijgende mate.

Ook wat het behoud van de bomen betreft, blaast de meerderheid koud en warm tegelijk. Maar stemden uiteindelijk tegen, zelfs GROEN.

Hoe waardevol vond je dit artikel?