Olense schulden gaan sterk omhoog.

Op 3 november 2021

Op de gemeenteraad van november stond de aanpassing van de meerjarenplanning op de agenda.

N-VA Olen stemde tegen deze meerjarenplanning. Immers, de financiële gevolgen van de huidige beslissingen zullen hard aankomen in de volgende legislatuur.In 2025 bedraagt onze financiële gemeenteschuld 17.123.945 euro. Of 1358 Euro per inwoner! De autofinancieringsmarge tot 2024 is negatief. Met andere woorden, het afbetalen van de gemeenteschulden wordt moeilijker.  Er staan grote investeringen voor de deur zoals het nieuw administratief centrum en de dorpskernvernieuwing. Bovendien is het heel onzeker dat de voorziene 5.900.000 Euro voor het nieuw administratief centrum wel genoeg zal zijn. Want, deze raming is al enkele jaren oud en houdt geen rekening met de stijgende grondstoffen. Nergens voorziet de meerjarenplanning verkoop van huidig patrimonium. Nergens wordt geld opzij gezet  voor de renovatie van gemeentelijke gebouwen om die energieneutraal te maken zoals voorzien in het klimaatpact.

Daarom konden de voorgelegde budgetaanpassingen ons niet overtuigen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?