N-VA Olen gaat voor veilig, verantwoord, Vlaams, jong, oud en sociaal

Veilig

Veiligheid heeft meerdere gezichten. Veilig fietsen voor jong en oud. Wij ijveren voor aanleg van fiets- en voetpaden die rekening houden met kinderen te voet, maar ook met traag

schoolfietsverkeer en het snelle fietswerkverkeer met bijvoorbeeld pedelecs. Waar nodig en mogelijk kan eenrichtingsverkeer de schoolomgeving veiliger maken. Ook tijdelijk afsluiten van de schoolstraten bij aanvang en einde van het school voor gemotoriseerd verkeer behoort tot de mogelijkheden.

Veiligheid betekent ook dat iedereen zich in onze gemeente veilig voelt. Buurt informatie netwerken (BIN) van inwoners houden al een oogje in het zeil, maar waar nodig moet er een verscherp toezicht door politie zijn. Een cameranetwerk heeft hier een mogelijk afschrikkend effect op potentieel fout gedrag. Dit willen we steunen in samenwerking met de omliggende gemeenten zodat een groter gebied veiliger wordt.

Verantwoord

We willen verantwoord omgaan met het belastinggeld van de Olenaars, maar tegelijkertijd ook de noden van onze inwoners ledigen. Investeringen om te sporten, zich cultureel in te zetten en andere vrijetijdsbesteding zijn nodig in functie van het algemeen nut om zoveel mogelijk Olenaars te bereiken.

Vlaams

Nieuwkomers moeten voldoende begeleiding krijgen om zich daadwerkelijk te kunnen inburgeren. Naast rechten houdt dit ook plichten in. Prioritair in dit onthaalbeleid is de verwerving van de kennis van het Nederlands door alle gezinsleden. Kunnen communiceren met onze inwoners is een basisvereiste.

Jong, oud en sociaal

Onze jeugd moet de mogelijkheid hebben om in onze dorpen de nodige ontspanning te vinden zonder dat anderen hinder zoals geluidsoverlast ondervinden. N-VA Olen ijvert voor een sterk sociaal netwerk waar langdurig werklozen, nieuwkomers en kansarmen zich thuis voelen in het lokale weefsel. Ook de snelle vergrijzing van onze inwoners vergt inspanningen. Immers gepensioneerden dreigen veel te snel te worden afgeschreven, terwijl zij een schat aan kennis en ervaring hebben om door te geven. Gepensioneerden kunnen bijvoorbeeld ingezet worden in het vrijwilligerswerk. Daar liggen tal van mogelijkheden om de samenleving te verrijken en om zo onze ouderen meer appreciatie te bieden.